Terug reis naar Antalya

6 maart 2014 - Denizli, Turkije

Vandaag weer vroeg op. 7 uur zaten we aan de ontbijt tafel. De groep waar we mee aan het reizen zijn wordt steeds hechter. Er wordt in de bus lekker met elkaar gekletst. Mijn vader geniet er vol op van. Vanmorgen zijn we eerst langs de onderkant van Pamukkale gereden die in de mist lag. Erg jammer! Toch een paar foto's gemaakt.

Pamukkale betekent "kasteel van katoen" in het Turks en is een natuurfenomeen in Turkije. Pamukkale ligt ten noorden van Denizli in Turkije.

Het sterk kalkhoudende water loopt er via een groot aantal terrassen van een helling. Uit het warme water (35°) slaat calciumcarbonaat neer en zo worden dikke pakketten kalk langs de terrassen afgezet. Op deze manier krijgt de helling een bijzonder uitzicht: het lijkt op een op kasteel van katoen of op een bevroren waterval. Door het grote aantal toeristen werd het proces van kalkvorming echter aangetast en daarom is er voor gekozen om grote baden langs een nieuw wandelpad te maken. Bij de toegang tot dit pad moeten de schoenen uit, en er mag niet van het pad afgegaan worden. Doordat het pad continu onder water staat, is er geen slijtage meer van de witte laag.Pamukkale is momenteel een toeristische plaats en is samen met de oudheidkundige stad Hierapolis opgenomen in de UNESCO-Werelderfgoedlijst.                                                                                               Vervolgens hebben we een tapijtfabriek bezocht. Waar we Turkse meisjes en vrouwen hebben zien knopen. Een monnikenwerk. Z'n tapijtje doen ze gemiddeld 2 jaar over bij een gemiddelde kwaliteit. Echte zijde kleden a' €8000,= doen ze 4 jaar over per kleedje. De zon begint weer goed te schijnen. Dus na de uitleg hebben we daar lekker een uurtje in de zon gezeten. En dan weer snel door langs het Taurusgebergte op naar de lunch. Ook na de lunch nog even genoten van het zonnetje. Als laatste hebben we vandaag nog een waterval bekeken en op de foto gezet. En na een lange dag zijn we weer in Antalya aangekomen. Grand park Lara. Waar we lekker hebben genoten van de heerlijke cocktails en mijn vader zich lekker heeft uitgeleefd op de dansvloer en een muziek toegift heeft gegeven op zijn mondharmonica.